Feuersteinova metoda instrumentálního obohacení

11.08.2014 17:31

Feuersteinova metoda instrumentálního obohacení (FIE) je strategií pro rozvoj mentálních schopností učícího se jedince. Vede k efektivnějšímu učení a řešení problémů. Představuje nejpropracovanější systém pro rozvoj dovedností myslet a učit se.

Vychází z principů strukturální kognitivní modifikovatelnosti a zkušenosti zprostředkovaného učení. Na lidský organismus pohlíží jako na otevřený systém schopný adaptace a změny.

S intervenčním programem FIE se úspěšně pracuje po celém světě a bylo publikováno mnoho studií potvrzujících jeho efektivitu.

Děti, které nejsou schopny se učit ze zkušeností nebo při školní výuce, trpí podle Feuersteina nedostatky v poznávací oblasti. Nenaučily se myslet v souvislostech, přijímají jen jednotlivé informace, nejsou schopny se poučit ze svých chyb. Tyto děti jsou tedy neúspěšné ne proto, že by nebyly dostatečně inteligentní, ale proto, že některé jejich poznávací funkce nejsou dostatečně rozvinuty. Takové děti si nedovedou svou práci naplánovat, nedovedou předem promyslit strategii, kterou úkol vyžaduje, nedovedou strategii změnit, pokud se změní podmínky úkolu apod.

Program FIE je rozdělen do dvaceti instrumentů - cvičných sešitů, používá se tužka a papír. Každý instrument je určen k získávání předpokladů učení a zaměřen na specifický kognitivní deficit. Všechna cvičení jsou vytvořena tak, že je stupňována jejich obtížnost a složitost.

V roce 2003 byla Feuersteinem a jeho spolupracovníky dokončena celá verze i pro děti předškolního či mladšího školního věku a pro ty, kteří jsou ve svých kognitivních funkcích více limitováni.

Při práci s Feuersteinovou metodou je kladen důraz na rozvíjení řeči. Systematicky se pěstuje slovní zásoba a obsahově i formálně přesné vyjadřování. U dětí se podporuje vnitřní motivace, jsou vybízeni u každého úkolu otázkami. Nepoužívá se soutěžení, nehodnotí se známkami, respektuje se osobní tempo každého, protože je třeba si úkoly dobře rozmyslet. Každé dítě může být úspěšné. Učí se postupně chápat své myšlení, hodnotit své poznávací dovednosti a způsoby uvažování.

Intervenční program je možné používat nejen u znevýhodněných dětí, ale i u dětí výrazně nadaných, dokonce se používá i k trénování zaměstnanců v oblasti marketingu a personalistiky.

Proces zprostředkování  klade velké nároky na lektory, kteří s programem pracují. Předpokládá otevřený životní postoj.